Veterandele.dk

Vi er i januar måned, og vinteren har for alvor bidt sig fast i Danmark. Sneen ligger så fint inde på markerne, som vi langsomt pacere. Vi drejer ned til et almindeligt parcelhus med en usædvanligt stor garage. Uden på garagen er der et stort skilt, hvor der står veterandele.dk.

Vi er denne gang taget op til Nordsjælland - nærmere bestemt Græsted. Her bor Leif og Margit, der begge er store bilnørder. De er nok også bare lidt mere passionerede omkring veteranbiler end de fleste af os. Faktisk så meget at de har startet deres egen webshop veterandele.dk, lavet en slyngelstue med plads til 50 siddende gæster og et stort værksted med alt, hvad vi selv drømmer om!

Oplev alle veteranbilerne fra veterandele.dk lige her og få et unikt indblik i, hvem der gemmer sig bag vores ynglings webshop

For både Leif og Margit står en model fra Ford højt på deres prioriteringsliste over biler, som de bare måtte eje.
Det er en bil, som er solgt i over 15 millioner eksemplarer på blot 19 år, og som var indehaver af rekorden for verdens mest solgte bil frem til 1972. Det er en Ford T.

Leif og Margit ejer stort set alle de forskellige Ford T modeller, som blev produceret i starten af det 19-århundrede. Deres nyeste projekt er en Ford T Centerdoor model fra 1921. Dette har altid været Margits farvorit model, så da muligheden kom, slog de til og købte dette projekt. De købte den i efteråret 2019, men de begyndte først i starten af december 2020 at renovere den. Leif har slebet alt ned, malet den og begyndt at genopbygge den igen. De har et mål om, at have den klar til sommer 2021. Der ligger en 2,8 liters række 4 i denne model med 20 hk, hvilket fint får denne model T til at begå sig i trafikken.

KORT HISTORIE TIME

Photo by FORD, WIECK

Photo by FORD, WIECK

Ford T blev bygget af Ford Motor Company fra 1908 til 1927 og betragtes som den første overkommelige bil, som middelklassen havde råd til. Ford T blev nemlig solgt ”billigt”, hvilket kunne lade sig gøre, da produktionen skete på Fords fabrik med samlebånd. Model T var den første af Fords modeller, der blev masseproduceret på et bevægeligt samlebånd.

Motoren er frontmonteret og er en række 4 på hele 2,8 liter, der yder omkring 20 hk, hvilket giver Ford T en tophastighed på omkring 64-72 km/t alt efter, hvilket karosseri drivlinjen ligger i. Gearkassen, som ligger i bilen, er en sjov fætter, som kræver bare lidt ekstra viden end vi har! Der ligger et to-trins gear i. Gearkassen styres med tre gulvmonterede pedaler og et håndtag. Gassen styres med et greb på rettet. Med gulvhåndtaget enten i midterposition eller helt fremad og pedalen trykket ned, går bilen i lavt gear. Når den holdes i en mellemposition, er bilen i frigear. Hvis venstre pedal slippes, kommer Model T i højt gear, men kun når armen er helt fremad - i en hvilken som helst anden position bevæger pedalen sig kun op til den centrale neutrale position. Dette gør det muligt at holde bilen i neutral, mens føreren drejer motoren manuelt, altså benytter sig af håndsving.

Leif og Margit er den slags personer, som vi elsker at møde og snakke med. De er ikke blege for at køre i deres biler og mener da også, at bilerne skal bruges. De har en drøm om at køre til Nordkap i en af deres Ford T modeller, hvilket må siges at være en tur, de færreste turde at tage i så gamle biler. De har allerede været på en masse forskellige langture i deres Ford T modeller. Særligt en af deres historier har bidt sig fast hos os.

Turen over Storebælt

Nogle historier fortjener at blive genfortalt op til flere gange. Dette er en af de historier, som vi elsker at genfortælle jer!

Leif og Margit havde været til et træf i Nordjylland i deres blå Ford T Cabriolet. De havde valgt at køre hele vejen fra Nordjylland til Nordsjælland. For at de kunne køre hjem, skulle de selvfølgelig passere både Lille-og Storebælt, hvilket godt kan være en udfordring, når man kører i en bil fra starten af det 19-århundrede. Denne dag var det en af de få dage, hvor det ikke regnede i Danmark. Dog blæste det meget kraftigt, særligt oppe på Storebæltsbroen. Normalt ligger Leif og Margit deres kalesche ned, når de kører over broen i deres blå Ford T Cabriolet, men lige denne dag lod de være. Da de begyndte at køre længere ud på broen, begyndte det for alvor at blæse, hvilket betød at kalechen begyndte at folde sig op. I en Ford T Cabriolet er der ikke en stang i midten til at støtte og holde kalechen oppe. Der skal derfor ikke særlig meget til, før kalechen kan flyve af. Margit skyndte sig derfor at gribe fat i kalechen og prøve at trække den ned. Dette hjalp desværre ikke særlig meget, hvilket betød, at Margit lettede en del gange fra sædet. Leif måtte derfor komme til assistanse og gribe fat i kalechen, så den ikke fløg af.

De fik sammen holdt både Margit og kalechen nede den dag og lærte, at det nok bare er lettest at passere broer med kalechen taget ned.

Masser af “barn finds” rundt på gården

Det er ikke kun inde i garagen, at der holder en masse spændende ældre Ford modeller. Da vi endelig begav os ud fra værkstedet, gik der Indiana Jones i den, og vi fandt lidt af en skat rundt på gården.

‎Den første ældre Ford, vi finder, er en Ford fra 1913. Denne model er med håndsving og kan kun startes med håndsving. De stor lygter er gaslygter, som skal tændes på gammeldags manér.

Ved siden af den gamle Ford med håndsving holder der endnu en Ford, dog fra 1927, hvilket er en af de sidste modeller. Det er en to dørs model med kasketskygge og vinger. Denne model kan dog både startes med håndsving og nøgle. I 1919 kom der selvstarter og dynamo på de gamle Ford modeller. Dette var virkelig til gavn hos ejerne den gang, som dermed bare kunne starte bilen på traditionel vis og ikke behøvede at skifte batteri jævnligt.

Ford T, veterandele-059.jpg

Bus om sommeren og lastbil om vinteren

Danmarks Radios gamle sommerferiebus gemmer på en skøn historie.

Vi skuger langsomt ind til højre og får øje på en ret så stor bus. Bussen vi spotter er en Chevrolet fra 1930. Den gamle Chevrolet er en stor 19 personersbus, som er udstyret med bænke og soltag, så passagerne kunne nyde solensstrålerne på de hårde bænksæder. Leif og Margit er i gang med at renovere trærammen, da den er begyndt at rådne væk. Mekanisk fejler den forvoksede Ford model intet. Den har førhen kørt med en masse studenter og har været dansk fra ny. Den blev bygget på Rønne karoserifabrik på Bornholm i sin tid og den har derfor kørt mange ture på klippeøen. Der har tidligere været et ladvogns karos med til den, så man kunne bytte rundt på de to karoseri typer alt efter, hvad der var behov for. Buskarosen sidder kun fast med 4 bolte, så denne udskiftning kunne lade sig gøre på 2 dage. Bussen er da også lidt af en stjerne, da den har kørt som sommerferiebus for Danmarks Radio.

Hvis I enten mangler dele til jeres veteranbil eller blot trænger til et hyggeligt stop på jeres cruisetur, kan vi varmt anbefale Veterandele.dk, som et stop. Husk blot at ringe på forhånd, så er vi sikre på at Margit eller Leif vil stå klar med kaffen og en historie eller to.

Forrige
Forrige

Angora restoration part 2

Næste
Næste

Den italienske Hot Rod