Angora restoration part 2

Vi sidder ud på gårdspladsen, solen drøner der ud af og temperaturen nærmer sig de 30 grader. Søren har fyldt gårdspladsen med hans lille samling af gamle folkevogne. Vi er tilbage i august måned sidste år.

Den patinerede split window bobbel fra 1950 fanger hurtigt vores opmærksomhed. Det første spørgsmål, der popper frem, omhandler selvfølgelig den meget specielle lakering. Det er stadig den originale lak, som sidder på bilen. Det ser fuldstændigt vildt ud! Vi elsker virkelig den patinerede lakering.

Sørens split bobbel blev fundet langt oppe i Sverige. Søren fik for 17 år siden tilsendt et billede af bobblen, hvor der stod græs til op over skærmkanterne. Det eneste billedet afslørede var, at denne bobbel var en split window bobbel. Søren talte lidt med en af hans kammerater og endte med at få bilen tranporteret hjem for 11.000 kr. for ca. 17 år siden.

AndersBrinckmeyer_Beetle,-motion.jpg

Danmarks hurtigste bobbel på 402 meter

Sørens bobbel holder stadig Danmarks rekorden for hurtigste 402 meter i en bobbel.

10,49 sekunder på 402 meter.

Den samme karos i 3 forskellige setups

Vi sidder og taler med Søren ud på gården i et par campingstole. Jeg (Emil) har altid været stor fan af Sørens bobbel, der tidligere har kørt 402 meter og været med i et par forskellige bilblade tilbage i omkring år 2010. Dengang var min drøm at bygge en bobbel om til dragrace, fuldstændig som Søren har gjort det. Søren har altid været helt vild med lige præcis denne bobbel, hvilket også har gjort han har bygget den om hele 4 gange og haft 4 forskellige setups i den.

Da bilen kom til Danmark første gang, var det Jesper, Sørens nuværende chef, som ejede bilen. Jesper havde den i to år og endte med at miste lysten til den. Søren var derimod faldet pladask for den og måtte købe den af Jesper. Da Jesper havde bilen havde han en drøm om at bygge den om til race. Den drøm inspirerede Søren, og han begyndte derfor at bygge bilen om til race, så han kunne komme ud og køre lidt hurtigt i den.

  1. generation: Fik en 1600 cc motor med dobbelt karburator og havde omkring 100 hk. Bilen blev brugt som en sjov veteranbil og blev kørt til diverse træf og vandt pokaler i bl.a. Sverige. Dette setup var dog ikke nok for Søren.

  2. generation: Søren fandt her en ny motor til boblen. Han fandt en 2332cc med 178 hk og fik bygget et bur og andet sjovt til bilen, så den kunne begynde at køre lidt stærkt. Søren lå på det her tidspunkt og kørte 12 sekunders tider i den lille bobbel. 12 sekender på 402 meter i en bobbel er skræmmende hurtigt, når man sidder i så lille og gammel en bil.

  3. generation: 12 sekunder var alt for langsomt for Søren. Det skulle jo selvfølgelig gå endnu hurtigere. Her gik Søren og hans crew all in på at bygge boblen om til en “rigtig” racerbil. De skar derfor karrosen fuldstændig op og strippede bilen så meget de kunne, så bilen til sidst nærmest ikke vejede noget. Flere i folkevogns miljøet begyndte at sende hadebeskeder til Søren, for hvordan kunne han finde på at ødelægge en split window på den måde. Søren blev dog bare endnu mere motiveret for at få den her bil ud på racerbanerne og køre stærkt. Det første år, hvor Angora racing kørte løb gik alt galt, bilen gik konstant i stykker og alle i teamet skulle lige lære bilen at kende. Men året efter begyndte Søren stille og roligt at vinde i hans klasse. Søren og teamet kørte videre i 3 år og blev hurtigere og hurtigere, men da Sørens kammerat fik ødelagt hans motor 2 gange inden for den samme sæson, hvilket gav en udgift på 250.000 kr., kunne Søren godt se at legen måtte stoppe, mens det stadig var god. Søren begyndte derfor at sælge bilen i dele. Hele drivlinjen, fælge, motor, gearkasse, gearskift alt blev solgt på nær selve karossen. Hvis I er blevet nysgerrige på, hvor hurtigt bilen kørte og hvordan den så ud kan i se den her

  4. generation: Efter Søren havde solgt alt fra på nær skroget, fik han den ide at bygge den tilbage til en gadebil igen. Her står vi så med 4 generation af Sørens patinerede bobbel. Alt på karossen er originalt, alle lister, chrome dele, skærme, vinduer mm. er de originale dele, som fulgte med bilen, da den blev hentet hjem fra Sverige. Planen for denne generation er blot at nyde bilen og køre i den, som den er, med en tidstypisk motor.

Hjemmebygget luftundervogn

Vi har aldrig mødt en mand, som er mere forelsket i luftundervogne og store fælge, som Søren er. Det er tæt på, at være et “Søren starter-kitt” med en luftundervogn og et par større fælge, men ikke desto mindre, så nyder vi det også i fulde drag! Søren køber luftpuderne ind hos slam specialties, som er blevet førende indenfor luftundervogne til biler. Herefter bygger han sine egne forbroer samt bagtøj og tilpasser det hele, så alt er lige til at montere i de originale bolte og huller.

Fælgene er også en del større end hvad, man normalt sætter på de gamle bobbler. Her har Søren monteret 17” Porsche Fuhs fælge, som er costume made til netop denne bil. Foran sidder der 17” Fuhs, der er 5” brede. Det har kun kunnet lade sig gøre ved at smalle fælgen både inden fra og ude fra. Bagpå er bredden steget til 7”. For at holde stilen i et råt look er den komprimerede luft også lagt ind i en dykkerflaske. Dette gør at Søren konstant har 200 bar tryk på systemet, så snart han tænder for luftanlægget. Vi synes det ser møg hamrende godt ud!

Drivlinje 1200 cc med 1600 karman ghia gearkasse som har en lidt længere vandring mellem gearene.


Foldetag og patineret dansk bobbel

Søren elsker at bygge folkevogne. Han kan derfor heller ikke lade være med at købe nye projekter ind, når han lige har lidt ekstra tid. Denne røde 1962 bobbel er Sørens senest projekt. Den har været dansk fra ny og er mærket af tidens tand, den står med lettere patina, hvilket giver den et ganske råt look.

DSC01169.jpg

Søren elsker hele den kreative byggeproces. Altså der hvor man udtænker hele sin plan, og man begynder at finde og tilpasse dele til bilen. Der sidder en 6” smallet forbro på den her bobbel, så der er plads til fælgene. Søren har også skåret taget op og monteret et 2 folds foldetag, så man virkelig kan komme ud og nyde solen i den.
Tilbage i Marts måned 2020 Købte Søren bilen. Han startede med at afmontere karossen fra bunden og fandt ud af, at bunden havde haft bedre dage. Bunden var stort set væk, så Søren startede med at svejse to nye bundfilere i den samt bunden af et nyt rammehovede. Karrossen var i nogenlunde stand, så det gik hurtigt med at få den lavet rustfri. Søren monterede så en smallet forbro, droppede spindler, gav den en mexico gearkasse og beholdte det originale 6 volt anlæg i den.

DSC01171.jpg

Indvendigt har Søren virkelig bibeholdt alt det originale. Instrumentbordet er blevet nænsomt renoveret, hvilket betyder at rusthullet fra den tidigere utætte forrude stadig er der. Det giver bilen en masse karakter og bibeholder meget af den gamle historie.

Så skulle man tro det stoppede her…..

Men det gør det heldigvis ikke!
For Søren er en mand der har prioriteterne iorden! Eller rettere orden på sin garage!

For sjældent…. eller aldrig har vi indtil videre oplevet så mange unikke VW’ere på et sted, samt en person der kan bygge alt på dem! Da vi bevæger os ind i en de isolerede lokaler, hvor temperaturen falder til et behageligt niveau (ja, dette finder sted i sommeren 2020, på en af de varmeste sommerdage) taber vi lige kæben endnu engang.

Søren må virkelig have nogle point i banken…..

For sjældent har vi set en mand slippe afsted med, at fylde garagen op med veteranbiler fra væg til væg + en mancave og slyngelstue på loftet!

Ja du læste rigtigt!
Søren har netop færdigbygget en mancave med udsigt til alle hans lækre biler i garagen!

DSC01254.jpg

Vi kan hurtigt blive enige om, at vi meget gerne vil have Sørens fifs til, hvad det er for nogle magiske tricks han kan derhjemme…. For vi kan da hurtigt skrive under på, at den var da bestemt ikke gået hjemme i garagerne hos os, da vores bedre halvdele nok ville rynke lidt (meget) på panden. Det går knap nok med 1-2 biler…..

Så med 6-8 biler i garagen, hvor størstedelen er klassiske VW’ere, så kan man noget særligt! Det kan vi så hurtigt afsløre, at det kan Søren bestemt også!
Følger man Angora Restoration på Facebook, så går der sjældent 2 dage, hvor der ikke bliver lagt en ny video op af, at der er fuld gang i garagen med et af de mange projekter. Og han kan for alvor finde ud af at lave biler!

Han kan noget med sine hænder!
Måske er det her hemmeligheden ligger?

Vil I se lidt mere?

Yes! Garagen er fyldt op med unikke klassiske VW’ere og Audier! Derudover holder der, også noget i garagen, som vi aldrig har set før! Har du måske nogensinde set eller hørt om en VW Bobbel Zwitter? For det havde vi ikke før vi mødte Søren…. Og nøj hvor er det et fedt projekt!

OG! Så ej at forglemme Frankenstein…
En Gasser inspireret bobbel, der nok skulle overraske de fleste på banen!
For der gemmer sig en mindre overraskelse i bagenden af denne “søde” lyseblå bobbel, end man ellers lige skulle tro.
Nemlig en “bette” 1000cc Honda mc motor….. Nøj!

Meget er der dog sket siden vi sidst besøgte Søren!

Garagen har udskiftet lidt i medlemmerne, hvor der blandt andet har været en Audi 60 og Audi 100 igennem. Søren er bestemt ikke en mand der sidder stille, hvilket er en fryd for os og følge med i! Det har blandt andet resulteret i, at flere af de gamle VW Bobler, har fået en kyndig overhaling med bla. nye soltag. Vi har faktisk svært ved at følge med….. Så derfor glæder vi os utroligt meget til, at vejen igen bringer os forbi den flotte hvide gård i det jyske, som huser gammelt tysk guld i garagen.

Forrige
Forrige

MUSKELBILER BLIVER ELEKTRISKE HOS DODGE

Næste
Næste

Veterandele.dk