C10 PICKUP TRUCK

Kalenderen siger efterår, og det kan vi godt mærke, da vi stiger ud af vores bil en kold søndag i september. Men varmen kommer alligevel langsomt snigende. Måske det skyldes den skoldhede kaffe i hånden, måske det skyldes synet af Rasmus´ Chevrolet C10, der kommer til syne længere fremme.

Vi har over en længere periode haft et godt øje til Rasmus’ pickup. Og vi har faktisk allerede én gang før fanget den gamle Chevy pickuptruck på et billede – allerede dér faldt vi for den. Det kan også godt ske, at det var fordi den stod ved siden af en næsten identisk Chevrolet C10, da Rasmus’ Chevy er sænket 13-15 cm fra originalhøjden.

Rasmus´ C10 Vs. original højde C10

Rasmus´ C10 Vs. original højde C10

Vi mødes ved en grusgrav i Nordsjælland, fordi vi synes, det er en ideel lokation for en gammel truck. Ja, eller helt ideelt havde været noget gammeldags farm work, men der har vi ramt den forkerte årstid. Rasmus kører forbi os og slukker bilen, som lige hoster en ekstra gang fra V8’eren med side pipes i begge sider. Til vores forbavselse er det ikke en Redneck i tanktop, der møder os, men en høj, mørkhåret fyr i en lang regnjakke med sin lille dreng på armen. Begejstringen over bilen er ikke til at styre, og vi render hurtigt alle tre rundt om bilen. Vi beundrer råheden, patinaen og hvor sindssygt lav, den er! 

Rasmus er 31 år og har altid været til biler. Interessen begyndte allerede, da han var helt lille. For han har fra barnsben lært at passe på bilerne sammen med sin far, der også altid har kræset for deres biler og sørget for, at de altid lige fik et ordentlige sæt alufælge. Sidenhen har Rasmus og hans bror ført passionen videre og udlevet drømmen om at eje en lang række biler. Passionen er Rasmus allerede i gang med at videregive til hans egne børn. Lille Manfred, der før sad og sov i autostolen, render nemlig rundt efter en fjernstyret offroader, som får fuld gas i grusgraven.

Vores kæber skal da også hurtigt samles op fra jorden!

Vi finder hurtigt ud af, at Rasmus har præcis samme bilhjerte, som vi har. Han har lige siden sin første bil haft en kærlighed til særligt ældre biler. Det var derfor også en ældre VW Golf MK1 Cabriolet, der var den første bil i vognparken, som han gik og skruede på, inden han havde kørekort. Rasmus har en kærlighed til alle former for gamle biler og rammer lynhurtigt lige i hjertet på Thomas, da han nævner, at han har haft en sænket T3 Doka med store fælge. Vores kæber skal da også hurtigt samles op fra jorden, idet vi hører om hans lange bilhistorik og ser en lang stribe billeder af de vildt lækre biler! Vi konstaterer hurtigt, at Rasmus i en alder af 31 år allerede har ejet en lang række af vores drømmebiler. Han har en umådelig evne til at give de gamle biler nyt liv og en personlighed, som vi tydeligt kan se, afspejler sig i den fantastiske pickuptruck, som står foran os.

Det er bidende koldt og blæsten slår hårdt, mens vi står på den åbne byggeplads. Men det er som om, at varmen alligevel pumper rundt i kroppen i takt med, at Ramus passioneret fortæller om alle de fantastiske veteranbiler, som han har været ejer af gennem tiden. Vi er i hvert fald kun splitsekunder fra at ryge direkte ind på DBA.dk eller Blocket.se og kaste opsparingen efter noget lignende det, som Rasmus har ejet.

IMG_5961-19.jpg

Vi retter igen vores fokus tilbage til Chevyen idet, at V8’eren bliver startet op og buldrer afsted, så vi kan få et par ekstra fede billeder i kassen. Chevyen har været Rasmus’ i 2,5 år, som han selv har importeret fra USA. Det er en ret speciel udgave af C10’eren, da det er en camperversion, som kom med en boks til ladet og har en 80-liters tank i hver side af bilen. Amerikanerbiler har ikke før tiltalt Ramus så meget, men det var kun lige indtil, at hans kæreste og ham var på ferie i USA. Her fik han et indblik i kulturen omkring amerikanerbiler, hvor drømmen om selv at eje en blev vakt til live. Og med en god ven, der har et bredt netværk indenfor bilverden i USA, gik der ikke lang tid før Rasmus fik øjne for en truck, som han bare måtte eje. Rasmus så hurtigt et potentiale i de firkantede former og det bankende hjerte på 5,7 liter fordelt på 8 cylindere. Den ville pryde de danske veje.

Chevyen er et longbed fra 1977 med en 350 cui motor, der som standard ydet omkring 145 HK. Rasmus har optimeret motoren lidt med bl.a. en anden karburator og et andet indsugningsmanifold. Bilen står på originale stålfælge, som er malet i matsort og har fået klassiske dæk med hvid dækskrift på. Undervognen er udskiftet til en Switch Suspension fra Phoenix, der er sænket 5,5” foran og 7,5” bagpå. Og er man i tvivl om, hvordan det ser ud i forhold til standardhøjden, så scroll op se billedet længere oppe på siden.

Vi går mange gange rundt om bilen og finder hele tiden nye detaljer. Når man sætter sig ind bag rattet og mærker bagdelen synke ned i det klassiske lædersæder, kan man mærke nostalgien sprede sig i kroppen. Vi kan sagtens forestille os at have en høballe og to geder på ladet, mens armen er i karmen og wifebeater-outfittet rockes for hårdt. Rasmus benægter heller ikke, at det er et muligt scenarie til næste sommer.

Chevreolet C10 V8 Veteranbil

Efter at have hørt og set billeder af den utrolige vognpark, Rasmus har ejet, tør vi næsten ikke spørge, hvad hans drømmebil er. Men vi er nysgerrige, og Rasmus svarer: ”Har I set Roadkill?”. Julelysene er tydelige i vores øjne, for Roadkill er vores primære go-to bilprogram i disse dage. Men det ikke er en Chevrolet Camaro fra 68, Rasmus har øje for. Det er i stedet en 57 Chevy Bel Air HGW, som de bygger og kører tværs gennem landet i. Han supplerer, at han generelt er faldet for de ældre stationcars af de populære udgaver, hvor han kan have plads til hele familien på en søndagstur.

Vi har dyb respekt for Rasmus. Han er en af dem, som virkelig får udlevet sine bildrømme og går all in på at personliggøre dem. Vi glæder os meget til at følge ham fremadrettet og forhåbentlig kunne bringe en artikel mere om hans fremtidige station wagon.

Forrige
Forrige

5,6 meters Cadillac cruiser

Næste
Næste

Volvos svenske perle